onsdag, juli 13, 2011

Värma liten

 Det känns härligt att göra något som man verkligen gillar, samtidigt som man kan göra en insats. För en tid sedan råkade jag in på den här sidan när jag satt och surfade runt en regnig dag.
Att små barn i Afrika också kan behöva något varmt på sitt huvud har jag inte ens funderat på, men så är falllet.
Tillsammans gör Libris förlag, tidningen Dagen och biståndsorganisationen PMU en insamling i sommar.

Insamlingen går till Panzisjukhuset i Kongo som leds av dr Denis Mukwege. Denis Mukwege tilldelades Olof Palme priset 2008 och du kan läsa mer om honom här.  Mer om insamlingen kan du läsa här.

Jag blev genast intresserad och kände att här kan jag göra en insats och satte genast igång med min första mössa. Nu har jag stickat åtta mössor och tänker fortsätta  med fler. Jag har utnyttjat mitt gamla förråd av babygarner som fanns kvar sedan mina egna barn var små. Gör det du också! Sätt igång att sticka!

Här kommer några bra länkar:

Bebishjäm utan sömmar.
Hjälmössa till nyfödda
Röda Korset koftan    
Leftover Sock Newborn Hat

3 kommentarer:

Klarafina sa...

Vilka söta mössor!
Trevlig sommar!

Jennie Olsson sa...

Vilken fin blogg du har! Visst är det roligt att få göra något som känns meningsfullt!?! Har precis färdigställt en hjärtekatt, men jag måste kanske göra en liten mössa också...

Jennie Olsson sa...

Hej!
Jag håller på att göra en liten länksamling med pysselsidor. Länksamlingar finns det gott om , men jag vill ha en samling för pysselgalna. Tänkte fylla den med länkar till allt ifrån virkning och stickning till scrapbooking och papperspyssel.
Jag hittade din blogg och tycker att den är jättefin. Är det ok att jag använder en av dina pysselbilder som länk till din pysselsida?

MVH Jennie Olsson
http://pyssellankar.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...